Hoe bouw je een goede website? 10 tips!

Als ondernemer zonder website hoor je er tegenwoordig niet echt meer bij. Zelfs de kleinste ZZP’er heeft tegenwoordig al een website met één pagina om in ieder geval even aan de klant te laten weten dat hij echt bestaat en hoe je met diegene in contact kan komen. Vaak wil je echter iets verder. Misschien wil je ook wel iets verkopen op de site, heb je veel informatie over je bedrijf te delen of wil je zelfs wel hoog in Google komen?

Wanneer je zo’n site wil bouwen, kost dat wat meer werk. Dit is echter wel vaak een investering die zich meerdere malen terugbetaalt. Dat is dan ook de reden dat veel bedrijven een mooie, gelikte website hebben. Maar hoe maak je zo’n site en waar moet je op letten. Namens webdesign bureau SAM Design geven we je 10 tips!

1.  Herkenbare huisstijl

Je website is jouw visitekaartje op het internet. Wanneer een klant naar jou op zoek gaat op het internet, dan komt diegene waarschijnlijk als eerste op je website terecht. Je wil dat een klant meteen bij jouw website jou er ook in herkent. Rijd je bijvoorbeeld met een bedrijfsbusje rond? Zorg er dan voor dat de kleuren van je bus en je website op elkaar zijn afgestemd. Door eenheid in je reclame-uitingen te brengen, zowel in woord als in beeld, wordt je herkenbaar en voelen mensen zich sneller vertrouwd bij jou als merk.

2.          Ontwerp je website vanuit de gebruiker

Alles wat je op je website zet is natuurlijk al gesneden koek voor jou. Waarschijnlijk weet jij ook alles wel te vinden. Wanneer je echter je site ontwerpt, dan moet je er eigenlijk vanuit gaan dat iedereen die je website bezoekt helemaal niks weet en helemaal niks kan. Probeer dus eens zonder voorkennis naar je site te kijken en vraag je dan af of je alles nog terug kunt vinden en of je de informatie die je deelt wel zou begrijpen.

3.          Zorg voor goede afbeeldingen

Sommige dingen blijven voor altijd. Zo wil een bezoeker altijd plaatjes. Een pagina ziet er vaak al vele malen beter uit wanneer een paar afbeeldingen even het beeld opbreken. Daarbij zorgen afbeeldingen ook voor een stukje persoonlijke touch en doen pagina’s met afbeeldingen het beter op Google. Het probleem met afbeeldingen is echter wel dat je ze zelf moet maken. Vaak zijn ze heel duur voor een bedrijf of gewoon niet te koop. Maak daarom eens een dagje foto’s van wat je bedrijf allemaal doet zodat je dat op de site kan zetten. Met voldoende afbeeldingen kun je uiteindelijk een professionele WordPress website laten maken.

4.          Sta ook eens stil bij zoekwoorden

Waarschijnlijk wil je het liefst dat er mensen op je site komen. Daarvoor moet je weten waar mensen op zoeken in Google. Probeer dat daarom eens te onderzoeken en verwerk die zoekwoorden in je webteksten. Zo scoor je beter in Google en wordt je dus beter vindbaar

5.          Doen al je links het wel?

Wanneer je een gebruiksvriendelijke website bouwt, dan link je waarschijnlijk vaak door binnen je site. Heel goed. Alleen wordt er achter de schermen ook nog wel eens een URL gewijzigd. Daardoor komt niet iedere link altijd goed aan. Check dat regelmatig. Ook kan het leuk zijn om altijd even een mooie 404-errorpagina te bouwen waarin je weer doorverwijst naar de hoofdpagina. Zo ben je niet meteen de bezoeker kwijt na een foute link.

6.          Bouw een goede header

De header is de balk bovenaan je pagina. Vaak staan hier een aantal woorden en is ieder woord weer een apart drop down menu. Dit is heel handig voor de bezoeker wanneer hij snel door de website wil navigeren. Zo houd je je site dus overzichtelijk.

7.          Bouw een goede footer

De footer is de balk die je helemaal onderaan een pagina vindt. Niet iedere site heeft het, maar wij raden wel aan om dit te doen op jouw site. In de footer kun je een (kort) algemeen verhaaltje over je bedrijf kwijt en vaak worden er een aantal links geplaatst naar de belangrijkste pagina’s. Zo zorg je er dus voor dat de pagina’s waar je veel verkeer op hebt, altijd gevonden kunnen worden.

8.          Zorg ervoor dat je contactgegevens goed vindbaar zijn

Een bezoeker komt waarschijnlijk op je site omdat diegene iets van je wil. Zorg dus altijd dat mensen met jou in contact kunnen komen. Goede plekken om je contactgegevens in te verwerken zijn een aparte ‘contact’-pagina die je ook in je header plaatst en vaak worden die gegevens ook nog eens in de footer geplaatst.

9.          Zorg voor een goede call-to-action

Wanneer je een site hebt, wil je dat die site rendeert. Je wil iets verkopen of je wil dat mensen offertes bij je aanvragen voor een dienst. Daar zorg je voor door mensen aan te spreken. Je denkt natuurlijk aan “vraag nu een offerte aan” of natuurlijk “neem contact met ons op”. Het gaat er vooral om dat je de barrière om een aankoop te doen zoveel mogelijk weghaalt. Je doet er dus ook goed aan om op een pagina alvast onderaan een contactformulier te plaatsen zodat mensen niet eerst door hoeven te klikken om een offerte aan te vragen.

10.     Begin een blog

Vaste gasten komen vaker op je website. Wanneer je een beetje verkeer hebt, kan het nooit kwaad om een blog te beginnen. Hierop deel je regelmatig een verhaaltje of vaker nog, kennis over jouw vak en jouw bedrijf. Er is altijd markt voor dat soort content en het houdt je site up-to-date.

Gerelateerde berichten